Guess Who’s Coming…

Community Art, Beeldende Kunst, Film, Grafiek, Tentoonstelling

www.wow-amsterdam.nl

‘Guess Who’s Coming to Dinner Too?’ is een community art-project van kunstenaar en cultureel activist Patricia Kaersenhout, in samenwerking met het Amsterdams Grafisch Atelier (AGA LAB), Het GildeLab en WOW Amsterdam.

Kaersenhout (1966) levert met dit project een artistieke kritiek op het werk ‘The Dinner Party’ (1979) van feministisch beeldend kunstenaar Judy Chicago, waarin sterke vrouwen worden gevierd maar waarin niet-blanke vrouwen ondervertegenwoordigd zijn. Geïnspireerd op dit werk toont Kaersenhout een installatie bestaand uit een grote, gedekte eettafel in een driehoeksvorm, vol van symboliek, waaraan 36 Zwarte vrouwen, ‘heldinnen van verzet’, worden geëerd.

De eettafel werd bij de opening op donderdag 29 juni 2017 onthuld middels een performance waarbij een grote groep mannen een ‘Haka’ zal opvoeren (een ceremoniële Maori krijgsdans), in speciaal voor deze expositie ontworpen gewaden. Op de voering van de gewaden zijn afbeeldingen en teksten geprint over heldinnen uit niet-Westerse culturen die zich hebben durven verzetten tegen onderdrukkers en opkomen voor gelijke rechten. De verhalen van de heldinnen werden bij de performance letterlijk en figuurlijk door mannen gedragen worden.

Community art-project

‘Guess Who’s Coming to Dinner Too?’ is goed geworteld in Amsterdam West en krijgt gestalte dankzij een unieke, intensieve samenwerking tussen drie culturele instellingen in de buurt: AGA LAB, het GildeLab en WOW Amsterdam. De gewaden zijn ontworpen door BYBROWN. De tafel is gebouwd door Rosa te Velde en Maria Gracia Ogliastri. Bij de totstandkoming van het project is zeer intensief samengewerkt met veelal niet-Westerse vrouwen uit de directe omgeving van WOW. Zo heeft een groep vrouwen die bij het GildeLab in een leer-werktraject wordt opgeleid tot professionele naaisters, de gewaden genaaid. Bij AGA LAB hebben vrouwen de stof van de tafellopers bedrukt met grafische patronen, waarin de kracht van iedere vrouw is verwerkt. Met een groeiende groep vrouwen uit de buurt en daarbuiten zijn borduursessies georganiseerd om kraaltjes op de tafelkleden te zetten. Deze borduursessies worden gedurende de expositie voortgezet.

print